Hugo van der Spek

Het is ‘Feyenoord’! Al minimaal 30 jaar ofzo 😉

Naam:Hugo van der Spek
Bedrijf: Fibby Lean storyteller, crowdfunding campaigner, community builder & Growth Marketeer
Woonplaats: Rotterdam

Hugo, je hebt iets aan te kondigen? Vertel!

Vorige week is Fibby opgericht! Daarmee komt mijn grote droom uit. Samen met mijn co-founder Jort Nijhuis en in nauwe samenwerking met Ronald ter Hoeven, directeur van de Dutch Don’t Drown Foundation, starten we een sociale onderneming. Onze missie: amfibify humanity

Op dit moment ontwerpen we een recreatief zwemhulpmiddel voor kinderen van 2 tot 6 jaar oud met een daarvoor speciaal ontworpen, gecertificeerde survival zwemles.

Doordat kinderen Fibby op de rug dragen, zijn ze volledig bewegingsvrij terwijl het hoofd boven water blijft. Met onze instructievideo leer je jouw kind in vijf stappen zelfredzaam te worden in het water.

Dat is fijn voor ouders hier, maar nog meer voor gezinnen in landen waar zwemles niet vanzelfsprekend is. Wist je dat dagelijks 385 kinderen verdrinken wereldwijd?

Met een deel van de opbrengst openen we samen met de ‘Dutch Don’t Drown Foundation’ zwemscholen in opkomende landen. Daar leiden we zwemdocenten op en delen we Fibby’s uit.

Wie is Hugo van der Spek eigenlijk, buiten zijn Feijenoord tik?

Het is ‘Feyenoord’! Al minimaal 30 jaar of zo 😉 Maar goed; ik ben vader van twee zonen en een mensenmens. Als het met mijn gezin goed gaat, als ik plezier en mooie herinneringen maak met de mensen om me heen en werk doe met sociale impact, dan gaat het goed met mij. Daarbij is het wel belangrijk dat ik wekelijks op de racefiets stap en alles even achter me laat. Ik vind het heerlijk om de buitenlucht in te gaan en de seizoenen voorbij te zien komen. Naast de fysieke uitdaging is het ook een tijd voor reflectie. Bewust, maar vaak ook onbewust. Gedachten komen en gaan. Kom ik eenmaal thuis dan maak ik me vaak niet meer druk om de dingen die me daarvoor dwars zaten.

Lean storyteller, crowdfunding campaigner, community builder & growth marketeer… man, man doe je nog iets in het Nederlands? Wat doe je nou allemaal? 

Nadat ik eerst marketingmanager en later hoofd communicatie bij Peerby was, ging ik freelancen. Om mijzelf te omschrijven kwam ik destijds hierop uit. Nu zou ik het als volgt omschrijven: ik ben goed in mensen mobiliseren rondom een missie die er toe doet. Ik zal het even uitleggen!

Neem bijvoorbeeld Peerby: dat is een platform waarmee je spullen kunt lenen en huren van je buren. Mensen doen daar niet alleen aan mee, ze zetten zich ook echt in om het platform te laten groeien omdat ze het volkomen eens zijn met Peerby’s gedachtegoed: namelijk het toegankelijk maken van de overvloed aan spullen die liggen te verstoffen op onze zolders en in onze schuren. 

In mijn werkende leven heb ik geleerd te luisteren naar wat mensen beweegt en dit door te vertalen naar campagnes, verhalen of merken die verschil maken. Daarbij weet ik hoe je moderne communicatietechnieken moet inzetten. Eerst voor Peerby dus, later als freelancer, waar ik de laatste drie jaar nauw samenwerkte met Downsideup, een crowdfunding adviesbureau, en nu dus voor mijn eigen sociale onderneming.

Al in 2015 in de top 100 Marketeers. Waar is het fout gegaan, Hugo? 

Ha Ha. Goede vraag. Een jaar later ging ik freelancen en als zelfstandige verdwijn je toch meer naar de achtergrond. De afgelopen tijd adviseerde en sparde ik veel met ondernemers om daarna uit te voeren wat we bedachten. Puur op projectbasis. Je komt en daarna ga je weer. Werk je aan één ding waarvan jij het gezicht bent en veroorzaak je ook nog eens succes? Dan kom je volgens mij sneller in de schijnwerpers te staan. Aan zo’n avontuur starten we nu met Fibby, vol uitdagingen en onzekerheden. Maar zo voelt het niet, we hebben ongelofelijk veel plezier, zin en ambitie. 

We kwamen op je LinkedIn profiel deze foto tegen. Vertel?

Deze meneer straalt uit wat ik zo waardeer in eenieder die ergens voor gaat. Het begint met de sprong wagen. Dat is niet makkelijk. Het vergt doorzettingsvermogen, moed en bravoure. Allemaal volop zichtbaar aanwezig bij deze man, lijkt het. Kan ook niet anders als je voor zo’n experiment staat dat hij op het punt staat uit te voeren.

Er zijn 100 redenen te bedenken waardoor iets niet zou lukken. Er zijn altijd mensen die je zullen zeggen dat jouw idee niet gaat werken. Soms ben je vatbaarder voor zulke gedachtes en feedback – ook ik – en dan besluit je je echte droom of ambitie naast je neer te leggen.

Toch laat een goed idee, droom of project je nooit helemaal los en verzamel je toch moed en bravoure om ervoor te gaan. Vaak bepalen sleutelmomenten dat je de draad toch weer oppakt. Op dit moment voel ik mij net als deze meneer. Ik heb ongelofelijk veel zin en vertrouwen in de experimenten die we met Fibby snel gaan doen.

We gaan een boek uitbrengen met al deze interviews dat we gaan financieren via crowdfunding of voorverkoop. Jij bent een expert. Waar moeten we allemaal aan denken?

In de kern gaat crowdfunding er voor mij om dat een groep mensen samen bouwt aan een product of verandering die er voor hen moet komen. Iedereen die meedoet, doet dit vanuit een sterke, intrinsieke motivatie en is bereid om jou geld toe te vertrouwen om het gewenste product of de verandering te realiseren

Jullie willen nu een boek crowfunden. Vraag je af waarom een groep mensen, samen met jou, dit plan wil realiseren? Misschien wel  omdat jullie interviews veel meer mensen kunnen inspireren deze coronacrisis te gebruiken om hun sprong in het diepe te wagen. 

Nodig niet alleen uit om dit boek samen met jullie uit te brengen. Start met elkaar een beweging die een kanteling voorstaat in de manier waarop we met elkaar en de planeet omgaan. Never waste a good crisis! Straal dat uit in alles wat je doet.

Hugo, welke drie ondernemers in jouw directe omgeving verdienen in deze moeilijke tijden aandacht en waarom? 

Poeh, ik ken niemand met een eigen horecagelegenheid, maar met hen heb ik erg te doen. Daarnaast gaan mijn gedachten veel uit naar mensen in de zorg en in het onderwijs. Dat zijn weliswaar geen ondernemers, maar nu blijkt eens te meer dat deze mensen het fundament van onze maatschappij vormen. Ik vind het verdrietig dat het ons maar niet lukt hen te waarderen als samenleving. Maar goed, om op je vraag terug te komen: de ondernemers om mij heen redden zich allen tot nu toe gelukkig goed.

Hoe komt het dat een marketeer geen website heeft?

Het bleek dat ik als freelancer tot nu toe geen website nodig had om aan opdrachten te komen. Een website maken voor mijn eenmanszaak zou dan voornamelijk een hobbyproject zijn. Leuk natuurlijk, maar het bleek de afgelopen jaren niet urgent. Voor Fibby komt er sowieso één. No worries!

Wat staat er allemaal nog op jouw bucket list, zowel zakelijk als privé?

Zakelijk wil ik dat Fibby slaagt: we innoveren de drijfmiddelenwereld. Ons middel is het meest veilig, draagt het fijnst en is straks wereldwijd te koop. Tegelijkertijd richten we wereldwijd lokale zwemscholen op, waar kinderen leren zwemmen met onze drijfmiddelen.

Ik droom wel eens weg en dan zie ik voor me dat ik samen met Ronald en Jort en zwemdocenten in een vliegtuig stap. In het ruim onder ons liggen een hoop drijfmiddelen. Onze bestemming: een opkomend land waar we een zwemschool starten. Onderweg daarnaartoe zwemmen onder ons vliegtuig op de stranden en zwembaden verspreid over heel Europa kinderen met een Fibby aan.

Privé zou ik graag een lange reis willen maken met ons gezin, maanden lang het liefst. Drie jaar geleden zijn we met ons gezin door Noorwegen getrokken met een camper, vijf weken lang. Dat was magisch.

In mijn eentje zou ik  graag eens een lange fietstocht willen maken. Fietstassen monteren op mijn fiets en dan de wijde wereld in. Van Rotterdam naar de Noordkaap, Moskou (via Chernobyl, dat lijkt me ontzettend indrukwekkend en onwerkelijk tegelijk)  of Sicilië. 

Welke bestemming het precies gaat worden ga ik nog beslissen. Daar heb ik nog even de tijd voor.  

Is er nog iets dat je wilt toevoegen?

Nope, this is it!

Doe mee aan de discussie